Δυσλεξία: Χαρακτηριστικά και Έγκαιρη Διάγνωση
Τι είναι η Δυσλεξία:
Η δυσλεξία εντάσσεται στις μαθησιακές δυσκολίες, χαρακτηρίζεται ως κληρονομική και εμφανίζεται με δυσκολίες στα γλωσσικά μαθήματα, κυρίως στην ορθογραφία, στην ανάγνωση αλλά και στην γραπτή έκφραση του λόγου. Σε καμία περίπτωση δεν οφείλεται σε ψυχολογικούς ή περιβαλλοντικούς παράγοντες ή σε χαμηλή ευφυΐα του ατόμου.
Η δυσλεξία μπορεί να εμφανιστεί με διαβαθμίσεις σε κάθε άτομο (υψηλή, μέτρια, χαμηλή). Αρκετές φορές η δυσλεξία μπορεί να μην γίνει εξ αρχής αντιληπτή, καθώς τα άτομα με δυσλεξία δεν αντιμετωπίζουν προβλήματα στον προφορικό λόγο, και είναι συνήθως άτομα με μεγάλη δημιουργικότητα και υψηλή ευφυΐα.
****
Χαρακτηριστικά Δυσλεξίας:
Όπως αναφέρθηκε, τα άτομα με δυσλεξία είναι συχνά άτομα με ιδιαίτερα δημιουργική σκέψη και αντίληψη. Τα χαρακτηριστικά που μπορεί να παρουσιάσουν και να μας κατευθύνουν στην αναζήτηση διάγνωσης μαθησιακών δυσκολιών, αφορούν αργή ή λάθος ανάγνωση γραπτών κειμένων, ανορθόγραφη γραφή, προβλήματα κατανόησης ή αποστήθισης ενός κειμένου, αντιστροφή πληροφοριών (πχ ημέρες εβδομάδας ή σειράς λέξεων κειμένου), καθώς και αντιστροφή αριθμών μέσα σε ένα κείμενο.
Σημαντικό σε ότι αφορά την δυσλεξία είναι η έγκαιρη διάγνωση που είναι απαραίτητο να γίνεται από ειδικούς, όσο το δυνατόν νωρίτερα. Αν η διάγνωση γίνει στις δύο πρώτες τάξεις του δημοτικού, το ποσοστό επιτυχίας της αντιμετώπισης είναι εξαιρετικά υψηλό, ενώ όσο περνά ο καιρός τόσο μειώνεται η αποτελεσματικότητα των παρεμβάσεων.
****
ΚΕΔΑΣΥ & Διάγνωση μαθησιακών δυσκολιών
Τα Κέντρα Διεπιστημονικής Αξιολόγησης και Συμβουλευτικής Υποστήριξης (ΚΕΔΑΣΥ), στελεχώνονται και λειτουργούν σύμφωνα με την αρχή της διεπιστημονικότητας. Επιτροπή επιστημονικών μελών (ψυχολόγος, κοινωνικός λειτουργός, εκπαιδευτικός, ειδικός παιδαγωγός, λογοθεραπευτής, εργοθεραπευτής, παιδοψυχίατρος), συνεργάζονται με στόχο την αξιολόγηση των δυσκολιών που αντιμετωπίζει το κάθε παιδί, αλλά και την υποστηρικτική παρέμβαση στις εκπαιδευτικές του ανάγκες.
****
Ποιες είναι οι αρμοδιότητες των ΚΕΔΑΣΥ;
Στις βασικότερες αρμοδιότητες των ΚΕΔΑΣΥ, ορίζονται η διερεύνηση και αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και ψυχοπαιδαγωγικών αναγκών του μαθητή. Με βάση το πόρισμα από την αξιολόγηση που γίνεται, τα μέλη της επιστημονικής ομάδας εισηγούνται το πλαίσιο φοίτησης, τη σχολική μονάδα και τα ειδικά εξατομικευμένα προγράμματα, που αφορούν τον κάθε μαθητή. Επιπλέον, τα ΚΕΔΑΣΥ υποστηρίζουν τις σχολικές μονάδες και συνεργάζονται με αυτές, για τη διαχείριση σχολικών κρίσεων, αλλά και για την ενίσχυση της συνεργασίας μεταξύ σχολικής μονάδας και γονέων. Ταυτόχρονα, δύναται να παρέχει συμβουλευτική υποστήριξη και κατευθύνσεις τόσο στο εκπαιδευτικό προσωπικό, όσο και στους γονείς.
****
Πώς γίνεται η αξιολόγηση μαθητή από τα ΚΕΔΑΣΥ;
Τα ΚΕΔΑΣΥ, αφού λάβουν από τον γονέα το αίτημα αξιολόγησης, το παραπέμπουν στη διεπιστημονική ομάδα. Έπειτα η διεπιστημονική ομάδα συλλέγει το κοινωνικό και αναπτυξιακό ιστορικό του παιδιού ενώ ταυτόχρονα γίνεται η εκτίμηση του νοητικού δυναμικού και του προφορικού λόγου του παιδιού, καθώς και η αξιολόγηση του μαθησιακού του επιπέδου. Μόλις ολοκληρωθεί η αξιολόγηση, η διεπιστημονική ομάδα συναποφασίζει με βάση τα αποτελέσματα και εκδίδει αξιολογική εκτίμηση-γνωμάτευση, η οποία περιέχει προτάσεις για το εξατομικευμένο πρόγραμμα παρέμβασης του μαθητή και παρεμβάσεις υποστήριξης του μαθητή και της οικογένειας.
Για οποιαδήποτε επιπλέον πληροφορία, ή κατεύθυνση, μπορείτε να απευθυνθείτε καθημερινά και 24/7, στο Κέντρο Υπηρεσιών Υγείας (11040), καθώς και στην γραμμή SOS 1056, «Το Χαμόγελο του Παιδιού».
Βιβλιογραφικές αναφορές
Ciappa, K. S., (2019). A cognitive behavioral intervention for the social and emotional symptoms of dyslexia. Widener University ProQuest Dissertations Publishing.