Πριν χτυπήσει το κουδούνι: Επιστροφή στο πρόγραμμα του σχολείου
Το καλοκαίρι φτάνει στο τέλος του και μαζί με αυτό σηματοδοτείται και το άνοιγμα των σχολείων. Η επιστροφή σε μια ρουτίνα και σε μια καθημερινότητα προκαλεί ανάμεικτα συναισθήματα σε μικρούς και μεγάλους. Για τα παιδιά μπορεί να νιώθουν χαρά γιατί θα ξαναδούν τους φίλους τους αλλά και άγχος καθώς θα είναι υποχρεωμένα να ακολουθήσουν ένα πρόγραμμα και να είναι συνεπείς στην ολοκλήρωση των εργασιών τους. Για τους γονείς μπορεί να είναι μια χαλάρωση και ανακούφιση ότι τα παιδιά επιστρέφουν σε ένα πρόγραμμα, καθώς κι εκείνοι με τη σειρά τους έχουν ή θα πρέπει να επιστρέψουν στις δικές τους ασχολίες αλλά από την άλλη μπορεί να δημιουργεί άγχος η ρουτίνα που δημιουργείται κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς. Παρακάτω δίνονται κάποιες κατευθύνσεις για το πώς μπορούν οι γονείς να προετοιμαστούν για την πρώτη μέρα στο σχολείο.
Αναγνώριση δυσάρεστων συναισθημάτων του παιδιού.
Το πρώτο βήμα είναι να κατανοήσουμε ότι η ανησυχία, οι φόβοι που μπορεί να έχει το παιδί για το σχολείο, τους συμμαθητές, τον/την καινούργιο/α δάσκαλο/α είναι φυσιολογικοί. Θα ξεκινήσει μια καινούργια πραγματικότητα, διαφορετική από αυτή που είχε συνηθίσει.
Δημιουργία μιας ομαλής μετάβασης.
Θα ήταν καλό το παιδί να μπει τουλάχιστον μια εβδομάδα νωρίτερα στο πρόγραμμα της ημέρας που θα έχει τη σχολική χρονιά. Συγκεκριμένα, το πρωινό ξύπνημα και οι συγκεκριμένες ώρες φαγητού θα μπορούσαν να επανέλθουν σταδιακά, ώστε να μην είναι απότομη η αλλαγή την ημέρα έναρξης του σχολείου. Οι γονείς μπορούν να συζητήσουν με το παιδί τα οφέλη που μπορεί να έχει ένα πρόγραμμα στην επίτευξη των στόχων αλλά και να ξεκινήσουν δραστηριότητες, όπως το διάβασμα ενός βιβλίου πριν τον ύπνο ή να φτιάξουν το χώρο μελέτης.
Επικοινωνία με φίλους.
Οι γονείς μπορεί να επικοινωνήσουν με συμμαθητές/τριες του παιδιού από την προηγούμενη χρονιά και να κανονίσουν μια μέρα συνάντησης και παιχνιδιού. Με αυτό τον τρόπο μπορούν να ανανεωθούν οι σχέσεις και να θυμηθούν τις όμορφες στιγμές που προσφέρει το σχολείο.
Επιλογή ρούχων για το σχολείο.
Τα παιδιά μπορούν να ενθαρρύνονται να διαλέξουν τα ρούχα που θα φορέσουν για την πρώτη μέρα στο σχολείο. Με αυτό τον τρόπο εισέρχονται σε ένα κλίμα προετοιμασίας.
Μείωση χρόνου παρακολούθησης τηλεόρασης.
Το παιδί θα πρέπει ιδιαίτερα κατά τις πρωινές ώρες να ενθαρρύνεται να μην αφιερώνει το χρόνο του στην παρακολούθηση τηλεοπτικών προγραμμάτων αλλά σε δραστηριότητες όπως επιτραπέζια παιχνίδια, παζλ, κάρτες, ζωγραφική, διάβασμα βιβλίων. Ο στόχος είναι τα παιδιά να εμπλέκονται σε πιο ενεργητικές δραστηριότητες.
Σύνδεση με το σχολείο.
Η επικοινωνία των γονιών με τον/την εκπαιδευτικό αλλά και η εμπλοκή των γονιών στις σχολικές δραστηριότητες έχει ωφέλιμα αποτελέσματα στο ίδιο το παιδί. Συγκεκριμένα, συμβάλλει στην καλύτερη κατανόηση της προσωπικότητας του παιδιού σε πλαίσια εκτός οικογένειας, ώστε να ενθαρρύνεται η μαθησιακή και η κοινωνική του εξέλιξη.
Ηρεμία, ψυχραιμία και θετική διάθεση.
Οι γονείς θα πρέπει να είναι ενήμεροι ότι η δική τους στάση επηρεάζει τη συμπεριφορά των παιδιών. Ειδικότερα, οφείλουν να είναι διαθέσιμοι να ακούσουν τους φόβους, το άγχος ή την άρνηση των παιδιών για το σχολείο αλλά και να δημιουργήσουν ένα κλίμα αισιοδοξίας και εμπιστοσύνης για το σχολικό περιβάλλον. Τα παιδιά θα πρέπει να πάρουν το μήνυμα ότι οποιοδήποτε πρόβλημα συναντήσουν στο μάθημα ή στη σχέση με κάποιο/α συμμαθητή/τρια να μιλήσουν στο/στη δάσκαλο/α ή στους γονείς τους.
Κάθε παιδί είναι ξεχωριστό και μπορεί να εκδηλώσει διαφορετική συμπεριφορά τη μεταβατική περίοδο από τις καλοκαιρινές διακοπές στην έναρξη της σχολικής χρονιάς. Η υποστήριξη και η ενθάρρυνση των γονιών βοηθά τα παιδιά στην προσαρμογή τους αλλά και να κερδίσουν από τις καινούργιες γνώσεις και τις εμπειρίες που θα τους προσφέρει το σχολείο.
Για οποιαδήποτε περαιτέρω πληροφορία ή διευκρίνιση μπορείτε να καλέσετε στην «Ευρωπαϊκή Γραμμή Υποστήριξης Παιδιών 116111» ώστε να συζητήσετε με έναν ψυχολόγο όλα αυτά που μπορεί να σας απασχολούν σε σχέση με το παιδί σας.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:
Feinberg, T. (2004). Back-to-school transitions: Tips for parents. National Association of School Psychologists. Retrieved from www. nasponline. org.