3 περιστατικά αυτοκτονικότητας παιδιών ανά 4 ημέρες: «Έχω καταναλώσει πολλά χάπια και φοβάμαι…»

25 July 2024

3 περιστατικά αυτοκτονικότητας παιδιών ανά 4 ημέρες: «Έχω καταναλώσει πολλά χάπια και φοβάμαι…»

Ήταν βραδινές ώρες και υπήρχε αρκετή ησυχία την τελευταία ώρα. Ξαφνικά λάβαμε μήνυμα μέσω της εφαρμογής Chat 1056 από ένα παιδί που ζητούσε τη βοήθειά μας. Απαντήσαμε στο μήνυμα και λίγα λεπτά αργότερα χτύπησε το τηλέφωνο. Στην άλλη γραμμή ήταν ένα αγόρι εφηβικής ηλικίας και ζητούσε βοήθεια.

Ήταν το ίδιο παιδί.

Είπε ότι κάνει βόλτες μόνος του, ότι δεν είναι καλά, έχει καταναλώσει μεγάλη δοσολογία χαπιών και φοβάται. Προσπαθήσαμε να τον ηρεμήσουμε και να συλλέξουμε όσες περισσότερες πληροφορίες για τον εντοπισμό του, ενώ άμεσα προχωρήσαμε σε ενέργειες για την ασφάλειά του. Κλήθηκαν το ΕΚΑΒ και η Αστυνομία, ώστε να εντοπιστεί το παιδί το συντομότερο δυνατό και να διασφαλιστεί ότι θα είναι εντάξει.

Προσπαθήσαμε να καθησυχάσουμε το παιδί και να είμαστε δίπλα του σε αυτή τη δύσκολη στιγμή.

Δε σταματήσαμε λεπτό να μιλάμε μαζί του.

Ακουγόταν και ο ίδιος αρκετά αγχωμένος, καθώς αντιλαμβανόταν τη σοβαρότητα της κατάστασης. Μέχρι να καταφθάσει το ΕΚΑΒ και η Αστυνομία, μείναμε μαζί του στη γραμμή, εξηγώντας ότι είμαστε εδώ για να τον ακούσουμε και μιλώντας για τις σκέψεις, τα συναισθήματα και τους προβληματισμούς του.

Η ένταση και το αρχικό άγχος του παιδιού άρχισαν σιγά σιγά να υποχωρούν.

Όταν βεβαιωθήκαμε ότι κατέφθασε το ασθενοφόρο, του είπαμε ότι θα είμαστε δίπλα του και τερματίσαμε την κλήση. Έγινε διακομιδή στο εφημερεύον νοσοκομείο. Ήμασταν σε επικοινωνία με την οικογένεια σε όλη τη διάρκεια νοσηλείας του παιδιού. Δηλώσαμε τη στήριξή μας μέσω της Εθνικής Τηλεφωνικής Γραμμής SOS 1056 και με οποιοδήποτε άλλο τρόπο μπορούσαμε, ενώ ενημερώσαμε για τη διαθεσιμότητα Ψυχολόγου του Οργανισμού να κατευθυνθεί στο νοσοκομείο ώστε να στηρίξει την οικογένεια.

Η ψυχική υγεία είναι ένα ζήτημα που απασχολεί και επηρεάζει όλες τις ηλικίες! Το Α’ Εξάμηνο του 2024 στο «Χαμόγελο»:

  • Πραγματοποιήσαμε 3 συμβουλευτικές την ημέρα για θέματα ψυχικής υγείας παιδιών όπως η αυτοκτονικότητα, αυτοκτονικός ιδεασμός και αυτοτραυματισμός, χρήση ουσιών κ.ά.
  • Προχωρήσαμε σε επιτόπιες για 126 παιδιά, που διέτρεχαν άμεσα κίνδυνο 
  • Διαχειριστήκαμε 462 κλήσεις στις 4 Γραμμές Βοήθειας και Υποστήριξης (Εθνική Γραμμή για τα παιδιά SOS 1056, Ευρωπαϊκή Γραμμή Υποστήριξης παιδιών και εφήβων 116111, Ευρωπαϊκή Γραμμή για τις Εξαφανίσεις 116000, Εθνική Γραμμή για τους Αγνοούμενους Ενήλικες 1017)

Άτομα νεαρής ηλικίας, έφηβοι και παιδιά μπορεί να έρθουν αντιμέτωποι με ψυχικές δυσκολίες.

Τα ποσοστά άγχους φαίνεται να αυξάνονται σταθερά από την παιδική στην εφηβική ηλικία, ενώ η αυτοκτονία παραμένει η κύρια αιτία θανάτου στην εφηβεία και την πρώιμη ενηλικίωση.

Οι στρεσογόνοι ψυχοκοινωνικοί παράγοντες δρουν επιβαρυντικά. Τέτοιοι παράγοντες είναι:

  • Έντονες αλλαγές στο κοινωνικό περιβάλλον
  • Συγκρουσιακές σχέσεις με τους συνομήλικους κ.ά.

Η αναζήτηση βοήθειας μπορεί να διαδραματίσει καταλυτικό ρόλο. Συχνά οι νέοι διστάζουν να ζητήσουν βοήθεια είτε λόγω μειωμένης γνώσης για την ψυχική υγεία είτε λόγω του φόβου του στίγματος και της απόρριψης.

Η σκέψη του «τι εικόνα θα σχηματίσει ο άλλος για εμένα» λειτουργεί αποθαρρυντικά. Αυτό το εμπόδιο έρχονται να καλύψουν οι τηλεφωνικές γραμμές υποστήριξης. Η διασφάλιση της ανωνυμίας, η 24ωρη διαθεσιμότητα και η δωρεάν επικοινωνία θέτουν τις βάσεις για την έναρξη μιας επικοινωνίας χωρίς ντροπή και ενοχές, με κύρια θεμέλια την αποδοχή άνευ όρων, την ενσυναίσθηση και την ειλικρίνεια.

Κύρια ζητήματα που φέρνουν τα παιδιά και οι έφηβοι στις τηλεφωνικές γραμμές:

  • Σωματική και ψυχολογική κακοποίηση
  • Ζητήματα ψυχικής υγείας
  • Σχέσεις με συνομηλίκους και την οικογένεια
  • Θέματα σεξουαλικότητας

Οι γραμμές τηλεφωνικής υποστήριξης φαίνεται να έχουν θετικό αντίκτυπο στην ψυχική υγεία των νέων και είναι αποτελεσματικές για περιπτώσεις που χρήζουν άμεσης παρέμβασης, όπως ο αυτοκτονικός ιδεασμός και η υποστήριξη ευάλωτων ομάδων.

Μέσα από την τηλεφωνική επικοινωνία, τα παιδιά νιώθουν ότι ακούγεται η φωνή τους και ότι υπάρχει κάποιος για να ακούσει τους προβληματισμούς και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν.

Ένα είσαι παιδί,  εάν γνωρίζεις πως κάποιο παιδί αντιμετωπίζει το οποιοδήποτε πρόβλημα ή ακόμα και εάν χρειάζεστε περαιτέρω πληροφορίες ή διευκρίνισεις μπορείτε να καλέσετε δωρεάν στην «Ευρωπαϊκή Γραμμή Υποστήριξης Παιδιών 116111», ώστε να συζητήσετε με έναν ψυχολόγο του Οργανισμού «Το Χαμόγελο του Παιδιού» όλα αυτά που μπορεί να σας απασχολούν.