Παγκόσμια Ημέρα κατά της Παιδικής Εργασίας • Πως αισθάνονται τα παιδιά που δουλεύουν;

12 June 2024

Η Παγκόσμια Ημέρα κατά της Παιδικής Εργασίας, 12η Ιουνίου, αποτελεί μία σημαντική ευκαιρία για να ευαισθητοποιηθούμε και να δράσουμε ενάντια στο φαινόμενο της παιδικής εργασίας. Φέτος, ο Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών και η Διεθνής Οργάνωση Εργασίας (ILO) επικεντρώνονται στην ευαισθητοποίηση και τη λήψη μέτρων για την εξάλειψη της παιδικής εργασίας.

Πως αντιλαμβάνονται τα ίδια τα παιδιά -που αναγκάζονται να δουλεύουν- την κατάσταση από τη δική τους πλευρά;

Πως αισθάνονται τα παιδιά που δουλεύουν;

  • Αίσθημα κούρασης και εξάντλησης από τις απαιτητικές εργασίες.
    • Τα παιδιά που εργάζονται συχνά κάνουν σωματικά απαιτητικές δουλειές για πολλές ώρες. Αυτό τους προκαλεί συνεχή κούραση και εξάντληση, καθώς οι φυσικές τους αντοχές δεν είναι ακόμη πλήρως ανεπτυγμένες. Οι καθημερινές εργασίες μπορεί να περιλαμβάνουν εργασία σε αντίξοες καιρικές συνθήκες, και έλλειψη χρόνου για ξεκούραση.
  • Στέρηση παιδικής ηλικίας και ευκαιριών για παιχνίδι και μάθηση.
    • Η παιδική εργασία στερεί από τα παιδιά την ευκαιρία να ζήσουν την παιδική τους ηλικία όπως δικαιούνται. Αντί να παίζουν με τους φίλους τους και να πηγαίνουν σχολείο, περνούν τον χρόνο τους δουλεύοντας. Η έλλειψη χρόνου για παιχνίδι και μάθηση επηρεάζει την ψυχοκοινωνική τους ανάπτυξη και τις εκπαιδευτικές τους ευκαιρίες, περιορίζοντας τις προοπτικές τους για το μέλλον.
  • Φόβος και ανασφάλεια λόγω των επικίνδυνων συνθηκών εργασίας.
    • Τα παιδιά συχνά εργάζονται σε επικίνδυνες συνθήκες που ενέχουν κινδύνους για την υγεία και την ασφάλειά τους. Μπορεί να εκτίθενται σε τοξικές ουσίες, να χειρίζονται επικίνδυνα μηχανήματα ή να εργάζονται σε επικίνδυνα περιβάλλοντα. Ο φόβος για ατυχήματα και τραυματισμούς είναι καθημερινός και δημιουργεί μια συνεχή αίσθηση ανασφάλειας.
  • Απομόνωση από τους συνομήλικους και την κοινωνία.
    • Η εργασία περιορίζει την κοινωνική ζωή των παιδιών, καθώς έχουν λιγότερες ευκαιρίες να αλληλεπιδράσουν με τους συνομήλικους τους. Αυτή η απομόνωση μπορεί να οδηγήσει σε συναισθήματα μοναξιάς και αποξένωσης. Επιπλέον, η έλλειψη κοινωνικών δεξιοτήτων και δικτύων υποστήριξης μπορεί να δυσκολέψει την ενσωμάτωσή τους στην κοινωνία.

Συνεπώς, η παιδική εργασία αποτελεί μια σοβαρή παραβίαση των δικαιωμάτων των παιδιών, επηρεάζοντας αρνητικά την υγεία, την εκπαίδευση και την ανάπτυξή τους. Είναι κρίσιμο να κατανοήσουμε τις επιπτώσεις και να εργαστούμε συλλογικά για την εξάλειψή της.

Τι σκέψεις μπορεί να έχουν τα παιδιά που δουλεύουν;

  • «Γιατί πρέπει να δουλεύω ενώ άλλα παιδιά πηγαίνουν σχολείο;»
    • Τα παιδιά που εργάζονται συχνά αναρωτιούνται γιατί πρέπει να περάσουν την παιδική τους ηλικία δουλεύοντας, ενώ βλέπουν άλλα παιδιά να πηγαίνουν σχολείο και να απολαμβάνουν την εκπαίδευση και το παιχνίδι. Αυτό δημιουργεί αισθήματα αδικίας και απογοήτευσης, καθώς δεν κατανοούν γιατί η δική τους ζωή είναι τόσο διαφορετική από εκείνη των συνομηλίκων τους.
  • «Θα μπορέσω ποτέ να ζήσω σαν παιδί και να απολαύσω την παιδική μου ηλικία;»
    • Η σκέψη αυτή αντικατοπτρίζει την επιθυμία των παιδιών να ζήσουν φυσιολογικά και να απολαύσουν την παιδική τους ηλικία. Αναρωτιούνται αν θα έχουν ποτέ την ευκαιρία να παίξουν, να γελάσουν και να είναι ξέγνοιαστα όπως τα άλλα παιδιά, χωρίς την πίεση και τις ευθύνες της εργασίας.
  • «Θα έχω ποτέ την ευκαιρία να σπουδάσω και να ακολουθήσω τα όνειρά μου;»
    • Τα παιδιά που δουλεύουν συχνά ονειρεύονται ένα καλύτερο μέλλον και αναρωτιούνται αν θα έχουν ποτέ την ευκαιρία να σπουδάσουν και να επιδιώξουν τα όνειρά τους. Αυτή η σκέψη τους δημιουργεί ανησυχία για το μέλλον τους, καθώς η έλλειψη εκπαίδευσης περιορίζει τις δυνατότητές τους για επαγγελματική και προσωπική ανάπτυξη.

Πως μπορούμε να πλησιάσουμε ένα παιδί που γνωρίζουμε ότι έχει υποβληθεί σε παιδική εργασία;

  • Να δείξουμε κατανόηση και ευαισθησία απέναντι στην κατάσταση του παιδιού.
    • Είναι σημαντικό να προσεγγίσουμε το παιδί με κατανόηση και ευαισθησία, αναγνωρίζοντας τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει. Πρέπει να του δείξουμε ότι είμαστε δίπλα του και ότι κατανοούμε τα προβλήματά του χωρίς να το κρίνουμε.
  • Να προσφέρουμε υποστήριξη και να δημιουργήσουμε ένα ασφαλές περιβάλλον.
    • Πρέπει να προσφέρουμε στο παιδί ένα ασφαλές και υποστηρικτικό περιβάλλον όπου θα αισθάνεται άνετα και με ασφάλεια. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει την προσφορά πρακτικής βοήθειας, όπως φαγητό, ρούχα και εκπαιδευτικά υλικά, καθώς και ψυχολογικής υποστήριξης.
  • Να ενθαρρύνουμε το παιδί να μιλήσει για τις εμπειρίες και τα συναισθήματά του.
    • Είναι σημαντικό να ενθαρρύνουμε το παιδί να εκφράσει τις εμπειρίες και τα συναισθήματά του. Ακούγοντας το παιδί, του δείχνουμε ότι η φωνή του έχει αξία και ότι τα συναισθήματά του είναι σημαντικά.
  • Να ενημερώσουμε τις αρμόδιες αρχές και να αναζητήσουμε βοήθεια από οργανώσεις που προστατεύουν τα δικαιώματα των παιδιών.
    • Εάν γνωρίζουμε ένα παιδί που έχει υποβληθεί σε παιδική εργασία, πρέπει να ενημερώσουμε τις αρμόδιες αρχές και να αναζητήσουμε βοήθεια από οργανώσεις που προστατεύουν τα δικαιώματα των παιδιών, όπως «Το Χαμόγελο του Παιδιού». Αυτές οι οργανώσεις μπορούν να προσφέρουν την απαραίτητη βοήθεια και υποστήριξη για να βελτιώσουν τη ζωή του παιδιού.

Η θέσπιση της Παγκόσμιας Ημέρας κατά της Παιδικής Εργασίας είναι ζωτικής σημασίας γιατί μας υπενθυμίζει την ευθύνη μας να προστατεύσουμε τα παιδιά από την εκμετάλλευση και να τους εξασφαλίσουμε μια καλύτερη, ασφαλή και γεμάτη ευκαιρίες ζωή.

Ας γίνουμε όλοι υπερασπιστές των δικαιωμάτων τους και ας συμβάλουμε ενεργά στην καταπολέμηση της παιδικής εργασίας.