Πώς απασχολούνται δημιουργικά τα παιδιά μας τώρα που είναι στο σπίτι;

12 March 2020

Τα ολοένα αυξανόμενα κρούσματα του νέου τύπου κορωνοϊου, Covid-19, έχουν δημιουργήσει παγκόσμια ανησυχία και έχουν οδηγήσει πολλές χώρες να λάβουν μέτρα προκειμένου να μειωθεί η μετάδοση του ιού. Ένα από τα μέτρα που ανακοίνωσε πρόσφατα η ελληνική κυβέρνηση είναι να ανασταλεί η λειτουργία των σχολικών μονάδων για διάστημα δυο εβδομάδων. Το μέτρο αυτό έχει ως  αποτέλεσμα τα παιδιά να περνούν πλέον πολλές ώρες στο σπίτι και το βασικό ερώτημα είναι πώς θα απασχοληθούν τα παιδιά όσο βρίσκονται στο σπίτι.


Μερικές απλές συμβουλές είναι οι εξής:


Περιορίστε την έκθεση των παιδιών στην τηλεόραση και το διαδίκτυο


Μπορεί για πολλούς να είναι η πιο απλή λύση, όμως το τελευταίο χρονικό διάστημα υπάρχει μια μεγάλη διάχυση ειδήσεων που προβάλλεται μέσω τηλεοπτικών εκπομπών, καθώς επίσης και άρθρων που δημοσιεύονται στο διαδίκτυο. Όλα αυτά μπορεί να προκαλέσουν στο παιδί έντονο άγχος και σύγχυση και να μην ξέρει πώς να διαχειριστεί τις πληροφορίες που λαμβάνει. Εξηγήστε στο παιδί ότι πολλές από τις ιστορίες που προβάλλονται μπορεί να μην είναι πραγματικές ή υπερβολικές  και προτρέψτε το να ασχοληθεί με πιο ενδιαφέρουσες δραστηριότητές αντί να παρακολουθεί τηλεόραση και να περνάει τον χρόνο του στο διαδίκτυο. Χρήσιμο είναι να αντικαταστήσει τον χρόνο θέασης σε μια οθόνη με λίγο περισσότερο ύπνο ή και αθλητική δραστηριότητα.


Προτείνετε στο παιδί πιο δημιουργικές δραστηριότητες (για παιδιά προσχολικής και πρώιμης σχολικής ηλικίας).

  • Μπορείτε να προτείνετε στα παιδιά να κάνουν διάφορες ζωγραφιές τις οποίες θα τις χρησιμοποιήσετε για να διακοσμήσετε τον χώρο. Βρείτε παλιά επιτραπέζια παιχνίδια, αφιερώστε τους χρόνο και προσπαθήστε να κάνετε δραστηριότητες μαζί τους. Επιπλέον, μπορείτε να εμπλέξετε τα παιδιά σε δραστηριότητες του σπιτιού όπως είναι η μαγειρική.
  • Φτιάξτε μαζί τους κατασκευές.
  • Διαβάστε μαζί τους παραμύθια και προσπαθήστε μέσα από θεατρικά παιχνίδια και αυτοσχεδιασμούς να ενσαρκώστε τους διάφορους  ρόλους.  Με τη φαντασία των παιδιών και τις δικές σας προτάσεις μπορείτε να έχετε ένα πάρα πολύ όμορφο αποτέλεσμα. Με αυτόν τον τρόπο τα βοηθάτε και να εκφράσουν τα συναισθήματά τους με έναν πιο δημιουργικό και θετικό τρόπο, αλλά και περνώντας χρόνο μαζί τους τούς προσφέρετε και την επαφή που έχουν ανάγκη όταν αντιμετωπίζουν καταστάσεις που τους προκαλούν στρες και ανησυχία. Σημαντικό είναι να προσαρμόσετε τις δραστηριότητες ανάλογα με την ηλικία των παιδιών.
  • Εντάξτε τα παιδιά στην προγραμματισμένη (ή και όχι) μαγειρική σας. Έτσι τα παιδιά έχουν τη δυνατότητα να δημιουργήσουν, να απελευθερώσουν τη φαντασία τους και να εμπλακούν στην καθημερινότητα του σπιτιού.
  • Δείξτε στα παιδιά φωτογραφίες των  παιδικών  σας χρόνων ή δείτε παλιά οικογενειακά βίντεο. Μέσα από αυτή τη διαδικασία θα έχουν οι γονείς τη δυνατότητα να αφηγηθούν ιστορίες και να αλληλεπιδράσουν με τα παιδιά τους. Εκείνα θα έχουν τη δυνατότητα να εκφράσουν απορίες, να συζητήσουν με τους γονείς και να περάσει ο χρόνος δημιουργικά ενισχύοντας τον δεσμό της οικογένειας.
  • Πηγαίνετε μία βόλτα στη φύση για να μαζέψετε λουλούδια και κατόπιν συλλέξτε τα στο δικό σας φυτολόγιο. Μπορείτε επίσης να  αποξηράνετε κάποια από τα λουλούδια που μαζέψατε.
  • Συγκεντρώστε ρούχα, παπούτσια και παιχνίδια που δεν χρειάζεστε πια με σκοπό να τα δωρίσετε.  Με αυτό τον τρόπο βοηθάτε στην τακτοποίηση του σπιτιού αλλά και του δωματίου του μικρού/ της μικρής .
  • Παίξτε το γνωστό παιχνίδι «όνομα, ζώο, πράγμα» προσθέτοντας και άλλες κατηγορίες.
  • Κάντε τη δική σας ραδιοφωνική εκπομπή, ηχογραφήστε και στείλετέ την στον παππού και στη γιαγιά μιας και τώρα τους βλέπουμε λιγότερο!
  • Δείτε ταινία στο σπίτι και σχολιάστε την.

Προτείνετε στο παιδί πιο δημιουργικές δραστηριότητες (για παιδιά εφηβικής ηλικίας).


Καλό είναι τα παιδιά να περιορίσουν τις συναθροίσεις με πολλά άτομα και να μην έρχονται σε στενή επαφή με αυτά γενικότερα.


Θα ήταν χρήσιμο να αφιερώσουν χρόνο στη μελέτη και στην άθληση. Μπορούν να συναντιούνται σε παρέες των 2-3 ανθρώπων σε ανοιχτούς χώρους χωρίς ωστόσο να υπάρχει στενή επαφή, άγγιγμα, χειραψίες ακολουθώντας σχολαστικά όλα τα μέτρα προστασίας σύμφωνα με τον ΕΟΔΥ. Υπάρχουν κάποιοι ανοικτοί χώροι, όπως πάρκα και άλση, οι οποίοι παραμένουν επισκέψιμοι προκειμένου τα παιδιά να περάσουν χρόνο με φίλους τους.


Εναλλακτικά για δραστηριότητες εντός του σπιτιού τα παιδιά μπορούν:

  • Να παίξουν επιτραπέζια παιχνίδια
  • Να επισκεφθούν ιστοσελίδες με εκπαιδευτικό περιεχόμενο
  • Nα περιηγηθούν σε ιστότοπους μουσείων
  • Να συνομιλήσουν με τους παππούδες και τις γιαγιάδες τους μέσω skype, προκειμένου να τους προφυλάξουν από τυχόν μόλυνση
  • Να αθληθούν στο σπίτι, να κοιμηθούν λίγο περισσότερο και
  • Να προετοιμαστούν για την επάνοδό τους στο σχολείο μελετώντας. Εν κατακλείδι μπορούν να διαβάσουν βιβλία λογοτεχνικού ή εκπαιδευτικού ενδιαφέροντος.

Προσπαθήστε όσο το δυνατόν να διατηρήσετε την καθημερινή ρουτίνα των παιδιών.  


Μπορεί με το κλείσιμο των σχολείων αυτό να έχει αλλάξει, όμως αν υπάρχουν άλλες δραστηριότητες που κάνει το παιδί εκτός σχολείου και συνεχίζουν να πραγματοποιούνται, ενθαρρύνετέ το  να τις συνεχίσει.


Για οποιαδήποτε περαιτέρω πληροφορία ή διευκρίνιση μπορείτε να καλέσετε στην «Γραμμή SOS 1056» η οποία ενισχύεται με εξειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό (Κοινωνικούς Λειτουργούς και Ψυχολόγους), ώστε να ανταποκριθεί αποτελεσματικά στα ερωτήματα παιδιών και ενηλίκων, παρέχοντάς τους ψυχοκοινωνική στήριξη σε σχέση με τη διαχείριση των θεμάτων που προκύπτουν και τα καθημερινά νέα δεδομένα.


Η Γραμμή είναι διαθέσιμη καθημερινά, όλο το 24ωρο, με κλήση άνευ χρέωσης από κινητό και σταθερό.


Το κείμενο είναι βασισμένο στα παρακάτω:
World Health Organization (2020) Mental Health Considerations during COVID-19 Outbreak    https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/mental-health-considerations.pdf?sfvrsn=6d3578af_2

NASP National Association of School Psychologists & NASN-National Association of School Nurses (2020).Talking to children about COVID-19 (Coronavirus)-A parent resource. Ανακτήθηκε από: https://www.nasponline.org/resources-and-publications/resources-and-podcasts/school-climate-safety-and-crisis/health-crisis-resources/talking-to-children-about-covid-19-(coronavirus)-a-parent-resource